15 Haziran 2024 Cumartesi

Huckleberry Finn*


 

Tom Sawyer’in Serüvenleri adlı kitabı okumadıysanız, beni tanıyamazsınız, ama sorun değil; ama sorun değil! O kitabı Mark Twain yazmış ve genellikle gerçekleri söylemişti. Gerçi bazı düşsel yanları vardı, ama çoğu gerçekti. Polly Teyze, Dul Bayan Douglas, ya da Mary etrafta değilken yalan söyleyen kimseyi görmedim zaten. Polly Teyzeden (Tom’un teyzesi) Bayan Douglas’tan ve Mary’den de söz edilmişti o kitapta.

Kitabın sonu şöyleydi: Tom ve ben hırsızların mağaraya sakladığı parayı bulup zengin olmuştuk. Tam altı bin altın dolar vardı v e kümelendiğinde muhteşem bir görünümü olmuştu. Neyse, Yargıç Thatcher parayı alıp faize yatırdı, ve bu yıl boyunca her gün elimize bir dolar geçecek demekti. Dul Bayan Douglas, beni evine alıp oğlu gibi yetiştirmeye kararlıydı, ama bütün gün evde oturmak , onun ne kadar hüzünlü, düzenli ve terbiyeli olduğunu görmek dayanılır gibi değildi, sonunda ben de kaçtım. Yine eski paçavralarıma ve şeker fıçıma kavuşmuştum, özgür ve mutluydum. Ama Tom Sawyer beni yakaladı ve bana hırsızlar çetesi kuracağını, eğer Bayan Douglas’a geri dönüp uslu olursam benim de katılabileceğimi söyledi. Tabii ben de geri döndüm.

Bayan Douglas, “zavallı kayıp kuzucuk” diyerek bana sarıldı, başka şeyler de söylerdi ama beni kırmak için söylemediğine eminim. Bana yeni giysiler giydirdi, onların içinde ter döküyor ve kendimi boğuluyor gibi hissediyordum. Neyse, sonunda yine, aynı şeyler. Dul bayan yemek için zili çalar, tam zamanında masada olursun, ama hemen yemeğe başlayamazsın, önce onun yemekler üzerine eğilip bir şeyler mırıldanmasını beklersin.

Yemekten sonra kitabını alıp bana İsa ve havarilerini öğretirdi: Ben İsa’nın kim olduğunu bulmak için ter dökerken, onun çok uzun süre önce ölmüş olduğunu söyleyince uğraşmaktan vazgeçtim. Çünkü ölü insanlar

beni hiç ilgilendirmiyordu.

… ..






*Huckleberry Finn   &  Mark Twain

Türkçesi: Cenk Özbel

Engin Yayıncılık

3.BasAralık 1997


*Missouri - Vikipedi (wikipedia.org)

*Missouri, Amerika Birleşik Devletleri'in ortabatısında bulunan bir eyalettir. 6 milyonu aşan nüfusuyla ülkenin en yüksek nüfuslu 18. eyaletidir. Yüzölçümü bakımından ise 21. sıradadır. Adını eyaletin ortasından geçen Missouri Nehri'nden alır.



*Illinois - Vikipedi (wikipedia.org)

*Illinois (İngilizce telaffuz: [ˌɪlɨˈnɔɪ]  ( dinle) IL-i-NOY-'), Amerika Birleşik Devletleri'nin Ortabatı eyaletlerinden birisi. Başkenti Springfield'dır. En büyük kenti Şikago'dur. Illinois, ABD'nin en kalabalık beşinci, en büyük yirmi beşinci eyaletidir. Michigan Gölü'nün batısında yer alır.

Illinois, kuzeyde ve merkezdeki büyük sanayisi ve tarımsal merkezleri, güneyde kömür, kereste ve petrol gibi doğal kaynakları ve kuzeydoğudaki küresel şehri Şikago ile oldukça çeşitli ekonomisi vardır.

Merkezi konumu ve elverişli coğrafyası sayesinde eyalet önemli bir ulaşım merkezi'dir: Şikago Limanı'nın Büyük Göller ve Saint Lawrence Denizyolu ile Atlantik Okyanusu'na ve Illinois Suyolu ile Mississippi Nehri üzerinden Meksika Körfezi'ne erişimi vardır. Eyalet sınırları kısmen Mississippi, Ohio ve Wabash nehirlerinden oluşur. Şikago O'Hare Uluslararası Havalimanı onlarca yıldır dünyanın en işlek on havaalanı arasındadır. Illinois, uzun süredir Amerika Birleşik Devletleri'nin mikrokozmosu ve Amerikan kültüründe bir çan olarak görülür ve Peoria'da oynayacak mı? ifadesiyle örneklenir.[2]








































*St. Louis - Vikipedi (wikipedia.org)

*St. Louis, ABD'nin Missouri eyaletinde St. Louis County'den oluşan bağımsız bir şehirdir. Şehrin doğusu Mississippi Nehri ile çevrilidir. Bazen Saint Louis olarak yazılan şehrin ismi Fransa Kralı IX. Louis'ten gelmektedir. Özel statüde bir şehir olan St. Louis, St. Louis County, Missouri bu bölge ile çevrili olsa dahi diğer şehirlerin aksine buraya dahil değildir.

2005 yılında yapılan sayıma göre metropolitan nüfusu 2.778.518 olan şehir bu sayılar ile ABD'nin en kalabalık 18. şehridir.



*Huckleberry Finn - Wikipedia

*Huckleberry Finn Mark Twain'in Huckleberry Finn'in Maceraları (1884) adlı romanında başkahraman.

Yazarın Huckleberry Finn'in Maceraları (1884), Tom Sawyer'ın Maceraları (1876), Tom Sawyer, Yurtdışında (1894) ve Tom Sawyer, Detektif (1894) adlı romanlarında ve Mark Twain'in birkaç bölümünü tamamladığı fakat tümünü bitiremediği Huck ve Tom Sawyer - Kızılderililer, Tom Sawyer - Komplo ve Okul Tepesi adlı romanlarında bulunan kurgusal karakter. Huck; diğer romanlarda Tom'un en yakın dostu ve macera arkadaşıdır. Huckleberry Finn'in Maceraları romanında ise özgürlüğüne kavuşmak isteyen Jim adlı köleyle Mississippi Nehri'nde bir sal ile yolculuk ederek yeni serüvenlere atılır. 2007 yılında yazar Jon Clinch tarafından Mark Twain'in Huckleberry Finn'in Maceraları romanı esas alınarak yazılan Finn: A Novel adlı romanda Huck'ın babası Pap Finn anlatılır.










































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder