... .. Mevkii'nde yapılan bir manevrada tümenlerden
birisinin mahirane bir tarzda gündüzleri iyi saklanması ve –gece yürüyüşü
yaparak- mukabil tarafı gafil avlaması neticesinde galip sayılmıştır. Bu
manevra nihayetinde yapılan tenkitlerde bu tümenin harekâtı methedilmekle
beraber Avrupa ordularında yapılan manevralarda son terakkiyata imtisalen
istimal edilmeye başlanılan teyyareler bu manevrada mevcut olsa idi bu tümen –bilhassa
gündüzleri- belki tam manasıylakendisni saklayamayacak ve mukabil tarafı kötü vaziyete düşüremeyecekti!
Teyyarenin lüzumuna ve Türk Ordusu’na da teyyare kabul edilmesine karar
verilmiştir.
O zaman tayyare satın almak güç değildi. Fakat bunları
uçurmak için pilot ve teknisyen elemenlar lâzımdı. Binaenaleyh tayare
alınmazdan evvel tayyareci ve makinist yetiştirmek icap ediyordu. Bu maksatla
ordudan gönüllü olarak eşhas aranmış ve ve Balkan Harbi’nden biraz evvel 1327(1911)
senesinde ilk Türk Tayyareciliği kadrosu teşkil edilmiştir.
Talpler tayyareci ve makinist
olarak iki kısım üzerine tertip edilmiş, kara ordusundan pilot, makinistlik
için de deniz ordusundan –mesleklerinin münasebeti dolayısile- deniz
makinesubayları tercih olunmuştur. Ve bunlar Fransa ve İngiltere’ye tahsil
maksadile gönderilmişlerdir.
İlk giden tayyareciler... ..
Bunlardan ilk gidenler gittikleri memleketlerde
tayyareciliği mehmaemken öğrenerek dönmüşler ve bu makastla da İngiltere ve
Fransa’dan dört beş tayyare satın alınmıştır.Bu tayyarelerin cinsleri: Bleriot
ve Bristol’dır.
Balkan Harbi’nde Türk Tayyareciliği
Tayyare İstasyon Komutanlığı
Birinci Büyük Harp’te Türk Ordusu Tayyareciliği
Birinci Umumi Harp Mütareke Devri
İstanbul Tayyare İstasyonu
Konya Tayyare İstasyonu
Garp Cephesi Tayyare Bölüğü’nün Faaliyeti
Av Tayyaresi Tedariki
Tayyarecilik Uçuş Zammı Tarihçesi
İstiklâl Harbi’nde Birinci ve İkinci Ordu Emrinde Teşkil
Edilen Tayyare Müfrezeleri
Türk Tayyare Cemiyeti’nin Teşekkülü
Kayseri Tayyare
Fabrikası
*Türkiye’de Tayyarecilik & Avni Okar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder