9 Şubat 2016 Salı

Damdan Düşen Psikolog & Doğan Cüceloğlu *

-Doğan Cüceloğlu ders çıkarılacak yaşamını içtenlikle anlatıyor. Gizlisi saklısı olmadan  yapılan söyleşiyi Canan Dilâ sayfalara yansıtmış.
Kitap 542 sayfa. Doğan Cüceloğlu’nun Silifke’de başlayan hayat yolculuğu,  İstanbul’daki Üniversite hayatı ve Amerika’daki doktora eğitimi, evlilik ve sonraki tecrübelerini paylaşırken okuyucuya dersler çıkarma ortamı sunuluyor. Her yaratılmışa saygı duyan, bir dağ başında, okuma yazma bilmeyen bir köylüden daha önemli olmadığının bilinci içinde kendini anlamlandıran bir uzman psikolog. 
-On bir kardeşli bir aile, elektriğin olmadığı köy ortamı, aşkları, yoksulluğun ortaya çıkardığı sorunlar, aşılacak engeller ve ülkesine, insanlığa yararlı olabilme hedefine giden yolculuğu...
-Ülkemiz ve Amerikadaki eğitim anlayışının mukayesesi... ..

-Amerikan kültürü, kültür faklılığının ortaya çıkardığı zorluklar, farklılıkları görebilmek, farklı düşünmenin önemi,  “farklı düşünmenin prestijli olduğu ülke”, korku kültürü, değerler kültürü, şikâyet yerine harekete geçmek, ait olma, birey olma, düşünen,sorgulayan insan olmak yerine “inanan insan yetiştirmek” ya da “bizim cenahtan insan yetiştirmek” kavramları daha da anlamlı hale geliyor...
-... .. bilgisayar programlama dillerinin temelini oluşturan yapay diller, değişimin önemi, Chomsky’nin vurgu yaptığı; “Dil, ille ssle olmak zorunda değil.” Dil hareketlerle olabilir, görsel de olabilir, dokunsal da olabilir anlayışı... .. duygusal zekâ, gönül zekâsı, akıl ve zekâ ... ..
-... .. “Aaa, ne yapalım çalmışlar”, “Çalıyorlar ama çalışıyorlar.... “ifadelerinin bizdeki ve Amerikan anlayışındaki yaklaşım farkları... ..
-“Öğrenilmiş” acizlik ... ..
-“Kızın gözü açılmasın”. ... ..
-Bir yabancı ile evlenmenin ne demek olduğunu anlamanın yolu ... ..
-Türk kültürünün dinamikleri içinde birbirine naz eden, etkileşen karı kocalar... .. daha kocası konuşmadan onu
anlayan kadınlar... ..
-Amerikan kültüründe, duyguların sözlü olarak ifade edilmesinin öceliği... ..


*Damdan Düşen Psikolog & Doğan Cüceloğlu – Canan Dilâ

2 yorum:

  1. Doğan Cüceloğlunun kitabını bitirdim. Kitaptaki fikirlerinin neredeyse tamamına katılıyorum. Ataist olduğu dönem (bu durumu anlatması ve yaşam tarzı ) beni rahatsız etti. Ancak hem bu kitabını tekrar okumak istiyorum, hem de diğer kitaplarını da bulup okumaya karar verdim. Benim tasvip edip, hayat tarzı olarak uygulamakta çok başarılı olamasam da, doğru olduğuna inandığım düşüncelerimi yazıya çok güzel çevirmiş. Yaradanının farkına varmış... ancak hidayete ermiş mi? .. Allah'ım ona da bize de hidayet nasip etsin...

    YanıtlaSil
  2. Ataeist olduğu dönem beni de çok şaşırttı ve adamdan soğur gibi oldum. Ama daha sonra onun bunu ve daha birçok şeyi anlatırken gösterdiği açık sözlülük çok farklı bir boyuta ulaşmış olması gerektiğini düşündüm. Bu onun hayatı istediği gibi yaşamak da özgür. Hesabını verecek. Ama kullara bu kadar net kendini anlatması bir nevi eleştirilere karşı kendini açık hedef haline getirmesi (örneğin kendine bak, bir de bize akıl veriyorsun. Sen nasıl bir baba oldun ki gibi) beni çok etkiledi. Diyorum ya aydınlanma yaşadım bu kitapla. Allah inşallah hepimize hidaet versin.

    YanıtlaSil