-İstanbul Psikanaliz Derneği tarafından her yıl Kasım ayında
düzenlenmekte olan “Uluslararası İstanbul Psikanaliz Buluşmaları”nın yedincisi
ile “kadınlık” konusunu ele alınmış.
Konuşmacıların kendi mesleki dili ile hazırlanmış olan sunumlarından oluşan
kitap konuya aşina olanların anlayabileceği bir dille kalem alınmış. Kitabın
özellik arz eden bölümlerini alıntılar halinde paylaşalım:
Kadınlık ve Kadınsı
-... .. kadınsı; kadınsı dürtülere sahip çıkarak bir bedene yerleşmek,
oturmak kadar, kendi kadınsılığına özgü olanlakuramda yerini bulmaktır. Bu da
kuşkusuz ergenlik, annelik, menepoz gibi yaşamın önemli kavşak noktalarından
geçen bir özümleme zamanı alır. Kuramı kendi kadınsılığına özgü bir şekilde
biçmek, işlemek, şeklillendirmek ve yazmak da cinseldir. Yani yüceltmenin
kendisi de bir cinselleştirmedir. ... ..
-Freud ve Lacan kadınsı cinselliği; fallik (Anal dönemin ardından
genellikle 3-6 yaş arasına görülür. Bu dönemde çocuklar cinsel organlarına,
cinsel farklılıklara ve onların anlamlarına yönelir. ) açıdan, yani kadın
bedeninin yüzeyineilişikin bir eksikliğin, penis eksikliğinin etrafında
yapılandırmışlardır. Ama kadınsı cinselliğin içsel olan, görünmeyen ve kadının
kendisi için de bir gizem oluşturan bir boyuta gönderdiğini biliyoruz. ... ..
Kadında görülen
varlık arasındaki bölünme
-... .. Kadınlık, gösterilenle gizlenen arasındaki”oyunun” bilinçdışı bir düzeyde örgütlenmesine karşılık gelir. Kadın, erkeğin bakışına fallik bütünlüğü olan bir beden sunar. Kendi bedenini giydirerek, süsleyerek, erkeğin bakışını, onda kastrasyon (İğdiş kompleksi ya da İğdiş edilme karmaşası / Freud un bkz:odipal kompleks te bahsettiği erkek çocugun anneyle yakınlıgı sonucu babası tarafından cinsel organının kesilecegi korkusu yasaması...) kaygısı uyandıran kendi cinsel organından uzaklaştırmış olur. Erkeğin kadın bedeninde görmek istediği, kendi kastrasyonuna gönderen eksikliği değil de, takıları, makyajı, kıyafeti, saç tarzıyla süslenmiş fallik bir bütünlüktür. ... ..
-... .. Kadınlık, gösterilenle gizlenen arasındaki”oyunun” bilinçdışı bir düzeyde örgütlenmesine karşılık gelir. Kadın, erkeğin bakışına fallik bütünlüğü olan bir beden sunar. Kendi bedenini giydirerek, süsleyerek, erkeğin bakışını, onda kastrasyon (İğdiş kompleksi ya da İğdiş edilme karmaşası / Freud un bkz:odipal kompleks te bahsettiği erkek çocugun anneyle yakınlıgı sonucu babası tarafından cinsel organının kesilecegi korkusu yasaması...) kaygısı uyandıran kendi cinsel organından uzaklaştırmış olur. Erkeğin kadın bedeninde görmek istediği, kendi kastrasyonuna gönderen eksikliği değil de, takıları, makyajı, kıyafeti, saç tarzıyla süslenmiş fallik bir bütünlüktür. ... ..
Çocuksu edilgenlik ve kadınsı
Öncesiz sonrasız
kadınsı
-... .. Gılgamış efsanesitanımış en eski edebi eserdir. Bizi bu uzun
babil şiirinden ayıran 35 yüzyıllık bir süredir. Şahsiyetlerden biri, Inana
tanrıçası, kendini sorgulamaktadır: “Vulvam, tepeciğim sıçrıyor / Onu kim benim
için sürecek? Benim vulvam, Kraliçe, sırılsıklam tarlam, / Üzerinden kim saban geçeçek?” ... ..
Ötekinin bedeni üzrinde
-... .. Bir ergen kızın sevebilme ve sevilebilme riskine kendisini
bırakabilmesi için ruhsal olarak uzun bir yol katetmiş olması gerekir. Her iki
ebeveyn tarafında kız olarak tanındığını hissedebilmesi , annesi ve babasıyla
da özdeşleşebilmesi önemlidir. Oedipus (Oedipus'un
babası, Laios, Pelops un
oğluna tecavüz ettiği için crysispios Pelops
tarafından lanetlenir: Laios'un yeni doğan oğlu Oedipus, babasını öldürecektir.
... / Sigmund Freud'un
kurucusu olduğu psikanalitik teoriye
göre karşı cinsteki ebeveyni sahiplenme ve kendi cinsinden ebeveyni safdışı
etme konusunda çocuğun beslediği duygu, düşünce, dürtü ve fantezilerin toplamı.) karmaşası sonrasıüstbenlik
oluşumunda, nesneye ilişkin cinsel hedefin terk edilmesi özdeşleşme yoluyla
nesneyi muhafaza etmeye yarar.
-Büyümekte olan ergen erkek açısından da , çifte özdeşleşme
olmaksızınkarşı cinsiyetle gerçek bir karşılaşma olanaklı değildir. Bu sayede
erkek kedınsı tarafını ötekinde yaşayabilir.İlk bağlardan miras kalan şefkat
cinsel birleşmeye eşlik ediyorsa, nesne aşkıyla birlikte, nesneyle özdeşleşme
de birleşebilir.
Ergen kız
-Onun açısından da ötekinin, yani erkek çocuğunbedeninde cinsel organını
görmüş olmak kilit bir andır. Freud için sorun kesin bir çözüme bağlanmıştır.
Penise sahip değildir ve ona sahip olmak ister. Freud haksız değildi.Her kadın
analizinin belli bir anında penise hasetle karşılaşılır. Kimi zaman hayatın
iniş çıkışları, eskiden vazgeçilmiş olana ilişkin yarayı canlandırabilir.Sadece
analiz bu yarayı, doyurulmamış çocuksu arzuya bağlayabilir. Ancak penise sahip
öteki sayesinde, penis veya çocuk arzusunu gerçekleştirebilir.
... ..
*psikanaliz buluşmaları 2 Kadınlık – Bağlam yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder