İslâmiyetle 9. yüzyılda tanışan Türkler, kendi devlet anlayışlarını İslâm dünyasına taşıdı. Böylece devlet ve hukuk kavramlarında, bağımsız sivil otorite ve onun kanun koyucu gücü lehine büyük bir değışıklık ortaya çıktı. Şeriât ile yan yana bir sivil hukuk alanı gelişti. 11.yüzyıldaEL- Mâverdi ve Ebu Mansur el Bağdadî başta, büyük fakihler İslâm toplumlarında bu ayırımın gerekliliği üzerine yazdılar.
Osmanlı Devleti bu geleneğin bir parçasıydı. Yaygın popüler kanının aksine, her devlet gibi başlangıçta belli bir kalıpla kurulmuş, çöküşüne dek de bu kalıba harfiyen uymuş değildi. Halil İnalcık, Osmanlı tarihinin geçmişe uzanan köklerini de göz ardı etmeden, 600 yıl boyunca devlet ve İslâmiyet arasındaki değişken ilişkinin bir bölümünü bu kitapta sunuyor.
Kutadgu
Bilig’dekı devlet anlayışından
başlayarak, Uc’larda bir yanda gâzî beylerle, bir yandan dervişlerle başlayan kuruluş öyküsünü anlatıyor. Devlet kurumsallaştıkça Uc’ların gâzîlerin önemlerini kaybedişini, bu arada yeni kurumların ve anlayışların yükselişini gözler önüne seriyor. Fatih Kanunnamesi'yle örfün hukuk alanına resmen girişinin, ulemanın
devlet yapısındaki diğer unsurlardan giderek ayrışmasının uzun zamana yayılmış
öyküsünü ayrıntılarla sunuyor. 17. Yüzyılda Avrupa’daki tasfiyeci akımlarla
aynı sıralarda ortaya çıkan selefi Kadızâdelerin hem toplum hem de devlet İslâmiyet üzerindeki etkilerini mercek altına alıyor. 18. Yüzyılda başlayan Batılılaşma eksenli modernleşme hareketinin Cumhuriyet’in kuruluşuna dek uzanan seyrini takıp ediyor. Osmanlıların kuruluş yıllarından beri süren Hristiyanlık-İslâm
tartışmalarını bu çerçevede ele alıyor. … ..
… ..
Din
ve Devlet
Orta
Asya Karahanlı Devlet Geleneği
Osmanlı Uc Toplumunda İslâm
Osman
Gazî, Uc Toplumu ve Kültürü
Osmanlı
Ucunda Ahîler, Fakılar, Kalenderî Dervişler
Padişahlık Dönemi: Şeriat ve Kanun
Orf’î_Sultanî Hukuk (Kanûn) ve Kanûnnameler
Kalenderiler
ve Devlet: Otman Baba ve Fâtih Sultan Mehmet
Halifelik
On
Yedinci Yüzyılda Din Hareketler
Şeriat
ve Tasavvuf, Medrese ve Tekke
Kadızâdeler,
Bıd’atlara Karşı Tasfiyeci (Puritanist) Vaizler ve Tarikat Erbabı “Zındıklar”
Tanzimat ve Meşrutiyet Donemi (183-1918), Batılılaşma
Batılılaşma
ve Laikleşmenin Tarhı Kökenleri
Atatürkçü
Düşüncenim Kaynağı Olarak 1890-1914 Türk Aydınlanma Çağı: Garpçılar
İslâm Hristiyanlık
Tartışmaların (1354-1662)
Orhan (1324-1362) Zamanında İslâm-Hristiyanlık Tartışmaları
Osmanlı
Tasavvufu Floransa: Geniston Pletho
Papa
II. Pius’un Fatih’e Mektubu: Epistola Ad Mahomatem
Kanuni
Sultan Süleyman ve Martın Luther
Köprülü
Fazıl Ahmet Paşa Döneminde Bir Dini Tartışma (1662)
Osmanlı
Tarıhınde İslâmıyet ve Devlet & Halıl Inalcık
1.Baskı Hazıran 2016
Türkıye Iş Bankası Kültür Yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder