Nazife
Şişman; editörlüğünü yaptığı kitabın giriş yazısında, “Harf Harf Kadınlar sempozyumunun (Bilim ve Sanat
Vakfı, 26 Mayıs 2007) arka
planında birkaç yıl süren bir okuma programı mevcut. Tebliğ sunan ve çeşitli
sebeplerle sempozyuma katılamayan başka arkadaşlarla birlikjte, kadın üzerinden
çağdaş kültür okumaları yaptık. Maksadımız, küresel dünyanın değişen
niteliğini, kimlik politikaları ve cinsiyet dinamikleri çerçevesinde anlamaya
çalışmaktı.” vurgusu yapıyor.
-Kadın
politikalarının dünyada ve ülkemizdeki gelişimini sürükleyici bir dille
okuyucuya sunan kitap 184 sayfa. Kitaba
katkı sağlayanlar;
Nazife
Şişman (editör),
Modernleşmenin Veçheleri ve Kadın
Sorunu”
Zahide
Tuba Kor (Yahudi kadının Modernleşme Tecrübesi ve İsrail Örneği),
Sevinç
Alkan Özcan (Rusya’da Cedidizim ve Müslüman Kadın Hareketi),
Hilal
Turan (“Namuslu Anne”den “Cinsel Özgürlükçü Biray”e; Türk Sinemasında Değişen
kadın İmgesi,
Osmanlı Toplumunda Modernleşme ve “Kadınlık”
Fatma
Şensoy (Fatma şensoy (Osmanlı Toplumunda Kadınların Eğitimi),
Fatma Tunç
Yaşar (İlk Kadın Dergilerinde “kadınlık”: İffetli ve Mektepli),
Fatma
Samime İnceoğlu (İlk Muharriremiz Fatma Aliye’nin Gözünden Dönemi),
Varlık Tasavvuru, Kimlik ve Kadın
Hümeyra Ağca (İrfani Öğretinin Varlık Tasavvurunda Cinsiyet: Müzekker ve Müennes),
Sevim
Zehra Kaya (“Kadı İnsan” ve “İnsan kadın”: Halide Edip Adıvar ve Samiha Ayverdi’nin
Romanlarında İdeal Kadın Karakterler),
Aslıhan
Akman (Türkiye’de Dönüşen Tasavvuf Pratikleri: Bir grup Kadın Sufi Üzerine Bir
Değerlendirme),
Kitabın
okunmasına gerekçe oluşturabilecek kısa alıntıları paylaşalım:
-Modern
dönemde... .. değişimin en fazla hissedildiği alanlardan biri oldu kadınların
hayatı. ... .. Batı’daki kadının
hayatındaki en belirleyici değişiklik, feodalizmin bitmesi ve kapitalizmin gelişmesiydi. Bu gelişmenin sonucunda, kendini yeni toplumdan dışlanmış bir sosyolojik grup olarak hisseden orta sınıf kadınlar, bir takım taleplerde bulundular. ... ..
hayatındaki en belirleyici değişiklik, feodalizmin bitmesi ve kapitalizmin gelişmesiydi. Bu gelişmenin sonucunda, kendini yeni toplumdan dışlanmış bir sosyolojik grup olarak hisseden orta sınıf kadınlar, bir takım taleplerde bulundular. ... ..
-... .. Ne
oldu da, “İslam ve kadın”ı tartışır bulduk kendimizi? ... ..
-...
..roller belirsizleşti, statüler alt üst oldu, hiçbir şey durduğu yerde
kalmadı. Cinsiyetin tevzii ile ilgili, kadın erkek münasebetleri ile ve kadının
toplumsal statüsü ... ..
-Bugün
“Müslüman kadın”, pek çok siyasal anlaşmazlığın üzerine bina edildiği sembolik
ve kültürel bir zemin gibi işlev görüyor. ... ..
-... ..
Müslüman toplumlar modernleşmeyi; Avrupa’nın yayılması ve ssömürgeciliği ile eş
zamanlıbir gelişme olarak tecrübe etmişlerdir. Bu yüzden de tartışmanın
çerçevesi, Doğu*-Batı ilişkileri tarafından çizilmiştir. ... ..
-Böylece
kadın, milli bir tartışmanın teması oldu. İslam tarihinde ilk defa İslam hukuku
açıktan tartışılmaya başlandı: Çok eşlilik, boşanma, harem/selamlık uygulaması,
tesettür, peçe vs. Kadınlarla ilgili önerileri, Avrupa toplumlarının terakki
etmiş olduğu, Müslüman toplumların da o terakki seviyesine ulaşması gerektiği
iddiasına dayanıyordu. ... ..
-... ..
Terakki için yeni bir toplum, yeni bir toplum içinse yeni bir kadın
gerekiyordu. ... ..
-... ..
biliyoruz ki her şeyi kadın sorununa indirgeyen cinsiyetçi perspektifde de; her
şeyi İslam’ın kadınla sorunlu olduğu noktasından gören oryantalist ve neo-oryantalist
perspektifden de; ‘İslam kadınlara haklarını vermiştir’ deyip çağdaş problemleri
görmezden gelen sığ perspektiften de azade,... ...
-... ..
Yahudiliğin modernleşme sürecinde kadın sorunuyla nasıl yüzleştiği ele
alınıyor. ... ..
-“Neden
hep İslam’da kadın sorunlu bir alan olarak sunuluyor da başka dinlerin kadınla
münasebetini en azından uluslararası
politikada bir stratejik araç olarak görmüyoruz?”
-Cinsiyet,
Aydınlanma öncesinde kadın ve bunların üstünde varolduğuna inanılanTanrı
arasındaki dini ve ahlaki münasebet... ..
-Tanrı’nın
yerine aklın yerleştirilmesi... ..
-... ..
Diğer dinlerin özellikle de Yahudiliğin modernleşme sürecinde yaşadığı
gerilimlerin hiç ön planda olmaması neyi gösteriyor? ... ..
-Ama açık
olan şu ki, Yahudiliğin kadınla ilgili yaşadığı modern gerilimler değil de
Müslümanların gerilimleri hem akademinin hem de medyanın ana konusu. Neden?
Çünkü bu, uluslararası stratejide bir araç. ... ..İsrail devletinin hukuki
yapısı Ortodoks Yahudilerle yenilikçi Yahudileri ve özellikle de feminist
Yahudi kadınları karşı karşıya getirdiği halde, bu sorunun ‘devletin bekası’
açısından nasıl hasır altı edildiğine ve uluslararası bir tartışma konusu
yapılmadığına işaret edior tebliğinde. ... ..
*Harf Harf Kadınlar – Nazife Şişman
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder