30 Ekim 2023 Pazartesi

Alaycı Kuş*

… ..

Benden, benim için tasarladıkları rolü üstlenmemi istiyorlardı. Devrimin sembolü, Alaycı Kuş olmamı.Geçmişte yaptıklarım, Oyunlar’da Capitol’e meydan okumam, bir toplanma noktasın yaratmış olmam yetmiyordu. Şimdi gerçek liderleri, devrimin yüzü, sesi, kısacası vücut bulmuş hali olmam gerekiyordu. Çoğu Capitıol’e açıkça savaş ilan etmiş mıntıkaların, zafere giden yolu aydınlatacağına güvenebilecekleri insan olmalıydım. Bunu tek başıma yapmam gerekmeyecekti. Beni baştan yaratacak, giydirip kuşatacak , konuşmalarım yazacak, halkın önüne çıkışlarımı yönetecek koca bir ekip vardı -kulağa ürkütücü derecede tanıdık geliyordu- ve tek yapmam gereken rolümü oynamaktı. Bazen onları dinliyor, bazen de Coin’in saçlarının kusursuz çizgisini seyre dalıp peruk olup olmadığına karar vermeye çalışıyordum. Bir süre sonra da ya başım ağrıdığı ya da yemek zamanın geldiği ve yeryüzüne çıkmazsam durduk yerde çığlık atmaya başlayacağım için , odadan çıkıyordum. Herhangi bir şey söyleme zahmetine  bile girmiyordum. Yalnızca ayağa kalkıyor ve yürüyordum.

Dün kapı arkamdan kapanırken, Coin’in, “Size çocuğu kurtarmanız gerektiğini söylemiştim,” dediğimi duydum. Peeta’yı kastediyordu. Daha fazla hemfikir olmazdım. Peeta kusursuz bir sözcü olurdu.

Peki, arenadan kimi kurtarmışlard? Beni. İşbirliğine yanaşmayan beni. Ve 3. Mıntıka’dan çıkma yaşlıca bir mucit olan ve doğrulup oturmayı başardığı anda silh geliştirme departmanına çekildiği için ender olarak gördüğüm Beetee’yi. Aslında onu tekerlekli sandalyesiyle çok gizli bir bölgeye götürdüklerini ve şimdi ancak yemekler sırasında ortaya çıktığını söylemek daha doğru olurdu. Beetee çok zeki ve amaca katkıda bulunmaya son derece istekliydi ama arkasına takılıp götürecek birisi değildi. Bir de, balıkçılıkla geçinen, mıntıkanın seks sembolü Finnick Odair vardı ki, benim aksime Peeta’yı hayatta tutan o olmuştu.  Finnick’i de bir isyan liderine dönüştürmek istiyorlardı ama bunu yapabilmek için önce beş dakikadan fazla uyanık kalmasını sağlamaları gerekiyordu. Bilincinin yerinde olduğu zamanlarda bile, zihnine girebilmek için her şeyi üç defa tekrarlamak zorunda kalıyordunuz. Doktor bunun arenada maruz kaldığı elektrik şokundan kaynaklandığını söylüyordu ama ben durumun daha karmaşık olduğunu

biliyordum. …

… ..

 Peeta, “Birbirimizle savaşamayız, Caesar,” diye açıkladı. “Yoksa geriye düzeni sürdürecek yeterince insan kalmayacak. Eğer herkes silahını bırakmazsa -ve burada çok yakın bir gelecekten bahsediyorum -her şey çok yakın bir gelecekten bahsediyorum, her şey bitmiş olacak zaten” 

Ceasar, “Yani bir ateşkes çağrısında mı bulunuyorsun?”

 


… ..


… .. “... ..  Kolektif düşünce genelde kısa ömürlü olur. Bizler hafızası yetersiz ve kendi kendini yok etme konusunda son derece hünerli yaratıklarız.. … ..”



Çayırın derinliklerinde, söğüdün altında,

Bir çim yatağı, yumuşacık bir yastık,

Başını yasla, uykulu gözlerini kapa,

Tekrar açtığında, güneş doğacak artık


Burası güvenli, burası sıcak,

Papatyalar seni kötülüklerden koruyacak,

Burada rüyaların tatlı, yarın gerçek olacak,

Burada sana olan sevgim her daim yaşayacak.




*Alaycı Kuş & Suzanne Collins

Özgün adı: Mockingjay

İngilizceden Çeviren: Sevinç Tezcan Yanar

!.Baskı: Eylül 2010

Pegasus Yayınları


 

9 yorum:

  1. Roman kahramalarından Peeta’nı dikkat çektiği konu, bir başka ifade ile bir “ateşkes çağrısı”; günümüz dünyasındaki son Ukrayna-Rusya savaşı ve İsrail-Filistin savaşını da dikkate alacak olursak :
    “Birbirimizle savaşamayız, Caesar,” …. .. “Yoksa geriye düzeni sürdürecek yeterince insan kalmayacak. Eğer herkes silahını bırakmazsa -ve burada çok yakın bir gelecekten bahsediyorum- her şey bitmiş olacak zaten”

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şey bitmeden önce; dünyanın büyük kaynaklarını silahlanmaya harcayarak israf etmekten vazgeçmeliyiz. Dünyadaki kaynakları adil bir şekilde paylaşmayı öğrenmek için çaba harcadığımızda ortaya çıkacak refah hepimize yetmez mi? Bunun bir yolunu bulmak daha akılcı olmaz mı?

      Sil
  2. Suzanne Collins'in verdiği mesaj çok anlamlı, anlaması da çok kolay!

    YanıtlaSil
  3. Tabii ki ateşkes deyince sadece, kısa süreli silah kullanmamak olarak anlaşılmamalı; silahsızlanma ve silah kullanmaktan nasıl vazgeçileceği için formül bulunması da ön şartlardan biri olmalı. Diğer bir ifade ile karşılıklı güven ve karşılıklı rızanın, ikna edeceği çözümlerin bulunması gerekiyor.

    YanıtlaSil
  4. Suzanne Collins’in, seri olarak hazırladığı üç kitaptan oluşan fantastik eserinin iki ana firkri olduğunu düşünüyorum:

    İlki, insanlığa en çok zarar veren kötülüğün, insanın doymak bilmez aç gözlülüğü, hırsları ve hükmetme duygusu olduğu…

    İkincisi ise, roman kahramanı Katniss Everdeen’in; dünyada sürmekte olan insanlık dışı acılara, gelecekte sahip olabileceği çocuklarının da maruz kalmaması için "annelik"ten uzak durma tutumu; “anneliğin” ne kadar derin ve şefkat dolu bir kavram olduğu …


    YanıtlaSil
  5. Otoritenin kendi vatandaşlarını kameralarla takip ve kontrol etmek ihtiyacını düşünmek gerekiyor….Neden? Suzanne Collins, yaratılan korku imparatorluğu ve hukuksuzluklarının ortaya suçluluk duygusunu bastırma çabalarının işe yaramayacağını hatırlatıyor sanki…

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baskının toplum üzerinde yarattığı tedirginliğin bulaşıcı olduğu, mutsuz olan toplumların psikolojisi ve toplum sosyolojisinin, haksızlık sonrasında; başkaldırma duygusunu harekete geçirmesi, itiraz seslerinin yükselmesini önlemek için toplumu yönlendirmek, algı yönetimi ve toplum mühendisliği yoluyla her şeyin planlamasının toplumda biriktirdiği enerjii; “kaynamakta olan bir tencerenin devrilmesine ramak kalması “örneği ile anlatılıyor… ..

      Sil
    2. Olayların başlangıcında gözle görülen kadarı ile; önce samimi, sonra temkinli ama sahte çoşkuların; aslında giderek belirginleşen öfkenin maskesi olduğu görülebiliyor…

      Sil
    3. Alkışların, çoşkulu yandaş seslerin; beklenmedik yer ve zamanda yıkıcı bir sel gibi toplumsal olaylara döndüğü yakın dünya tarihinde yaşanan olaylar arasında.... "Yaşa-var ol" diyenlerin, birde saf değiştirdiğini görmek tarihin tekrarlandığının bir işareti olarak bilinmeli...

      Sil