2 Aralık 2022 Cuma

Kumarbaz *


 

İki haftalık ayrılıktan sonra döndüm sonunda. Bizimkiler üç gündür Rulentenburg’dalar. Beni büyük bir sabırsızlıkla beklediklerini sanıyordum, oysa yanılmışım. General’in pek kibirli bir görünüşü vardı. Biraz yukarıdan bile konuştu. benimle. Kız kardeşinin yanına yolladı hemen. Bir yerden para buldukları belliydi. Ame General yüzüme bakmaktan utanıyor gibime gelmişti. Mariya Filipovna telaşlıydı. Ayaküstü konuştu benimle. Ama parayı aldı. Dikkatle saydı. Anlattıklarımı sonuna kadar dek dinledi. Akşam yemeğine Mezentsov’la Fransızı, bir de İngilizi bekliyorlardı. Para bulunca ilk iş akşam yemeği vermek Moskova’lıların âdetidir zaten. Polina Aleksandrovna beni görünce, bunca zaman nerelerde kaldığımı sordu. Yanıtımı beklemden de çıkıp gitti odadan. Bunu özellikle yaptığı belliydi. Oysa konuşmalıydık. Anlatacak öyle çok şey birikmişti ki!..

Otelin dördüncü katında küçük bir oda verdiler bana. “Generalin yakını” olduğumu biliyorlar burada. Bizimkilerin kendilerini ağırdan satmayı iyi başardıkları anlaşılıyor. General’i çok zengin bir Rus soylusu sanıyorlar. Gelir gelmez, başka işler arasında bir sw, bozdurmam için bişr bin franklık verdi bana. Paratınotelin kasasında bozdurdum. Bu, bize -en azından bir hafta- milyoner gözüyle bakılmasını sağlayacaktır. .. Mişa’yla Nadya’yı alıp şöyle biraz dolaştırmak istemiştim, tam merdivenleri iniyorduk ki, General’in beni çağırdığını bildirdiler. Çocukları nereye götürdüğümü merak etmiş! Ama hâlâ gözlerimin içine bakamıyordu. Kendini zorlayıp bir kaç kez bakınca, bakışına her seferinde öylesine dik, küstah bir bakışla karşılık verdim ki, bozuldu. Süslü, uzun tümceleri peş peşe getirerek bir hayli konuştuktan sonra ne söyleyeceğini iyice şaşırdı., çocuklarla gara yaklaşmamamı, parkta dolaşmamı söyledi. Sonunda öfkeli,

-Biliyorum, söylemesem gara, rulete götürürsünüz onları, diye ekledi. Bağışlayın, farkındayım, henüz çok toysunuz, şeytana uyup oynayabilirsiniz. Gerçi akıl hocanız değilim, -böyle bir sorumluluğu üzerime almak istemem- ama hiç değilse, nasıl söylesem, beni küçük düşürücü davranışlardan

kaçınmanızı isteyebilirim. Hakkım var buna …

Sakin,

-Param yok zaten, dedim. Oyun da vermek için önce parası olmalı insanın.

General, biraz kızardı.

-Şimdi ne olacak, dedi.

Çalışma masasının gözünü bir süre karıştırdı. Defterinde birtakım hesaplar yaptı. Bana yüz yirmi ruble borçlu çıkardı kendini.

-Nasıl görelim hesabı? dedi. Yüz yirmi rubleyi talere çevirmek gerek. Şimdilik yuvarlak hesap üç yüz taler alın, gerisini sonra veririm.

Bir şey söylemeden aldım parayı.

-Böyle söyledim diye gücenmeyin lütfen. Çok alıngansınız çünkü, biliyorum… Sizi uyardıysam, nasıl söylesem, kulağınızı çektiysem, buna az da olsa hakkım vardır kuşkusuz. ..

… .. 







s.11

Kumarbaz &  Dostoyevski

Rusçadan Çeviren: Ergin Altay

İletişim Yayınları  

1.Basım: 2001 İstanbul


*

*Dresden , Almanya'nın Saksonya eyaletinin merkezi olan şehir.

Elbe Nehri'nin kenarında kurulan Dresden'e "Elbe'nin Floransa'sı" da denir. Dresden çok sayıda sanat eseri koleksiyonları barındırır. Bugüne dek ayakta kalmış olan sayısız muhteşem barok yapı, Güçlü August döneminin şanını ve ihtişamını taşımaktadır. Dresden eski Doğu Almanya toprakları içinde yer alır.


Karlovy Vary
 (Almanca: Karlsbad), Çek Cumhuriyeti'nin Bohemya bölgesinde bulunan bir şehirdir.

Batı Bohemya'da 1370'te İmparator IV. Karl tarafından kuruldu. Çek Cumhuriyeti'nde kaplıcalarıyla ünlü bir turizm kentidir. Kâğıt helvaları ve porselenleri de ünlüdür. Uluslararası Karlovy Vary Film Festivali ile de bilinir. "Kralın Banyosu" anlamına gelen kenti bugüne kadar dünyadaki pek çok ünlü siyasi, asker ya da sanatçı ziyaret etmiştir.

Mustafa Kemal Atatürk'ün de tedavi için gittiği kent, sağlık kenti olarak bilinir. Sigara içilmesi tüm kent çapında yasaktır.


9 yorum:

  1. Bir otelde bir arada bulunan roman kahramanı Kumarbaz Aleksey İvanoviç ve çevresindekilerin sanki alkol ya da uyuşturucunun etkisinde akıllarına gelen bütün düşünceleri akıl süzgecinden geçirmeden olduğu gibi sarf ettikleri sonu gelmez cümleler denizinde kaldığınız izlenimi ediyorsunuz…

    YanıtlaSil
  2. Roman kahramanlarından biri olan General’in çocukları Mişa ve Nadya’nın öğretmenliğini yapmakta olduğu anlaşılan yirmi beş yaşındaki Aleksey İvanoviç’i, bir adım sonrasını hesap etmeyen bu garip tavırlarına teşvik eden sevgilisi ve aynı zamanda general kızı Polina Aleksandrovna’da en az roman kahramanımız kumarbaz kadar garip söylemleri olan ard niyetli bir kadın sanki….

    YanıtlaSil
  3. Roman kahramanlarının çoğunluğunun beklentileri içinde de, ölüm döşeğinde olduğuna ilişkin bilgi verilen ve hasta olan büyükanneleri -Baboulenka ya da Baboulinka- nın ardından kalacak mirası fazlaca dile getirilmeyen ancak hepsinin gölünden geçen bir gerçek…..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. büyükanne Antonida Vasilyevna Tarasyeviçevna

      Sil
    2. Büyükanne Antonida Vasilyeviç'in rulet başında çılgınca kumar oynamasını okuyunca hafızamdaki adı "Çılgın Büyükanne" olarak yerini buldu.... Çılgın Büyükanne ilk defa oynadığı kumarda şanslıydı ve oyunu zamanında bırakarak tecrübesini konuşturdu....

      Sil
  4. Dostoyevski’nin diğer romanlarında yaa da en azından Puşkin’in hayat hikâyesinden aşina olunduğu üzere; en ufak bir gerginlikte akıllara gelen “düello” kavramı burada da bir tehdit unsuru olarak karşımıza çıkıyor…..

    YanıtlaSil
  5. Diğer bir ayrıntı ise romanın yazıldığı dönemde Avrupa’daki ülkeler arasındaki dolaşımın günümüze göre daha kolay olduğu ve farklı ülke vatandaşlarının çok daha kolay bir araya gelinebildikleri izlenimi ediniyoruz…

    YanıtlaSil
  6. Kumar tutkunluklarının düştükleri hır çukuru.... iradeyi tüketen ve tekrar tekrar içine düşülen sefilliklere rağmen en küçük bir fırsatta bir kere daha hırsına yenilen irade(sizliğin) ortaya çıkardığı acınası manzara ... yazarın vurguladığı gibi ölümün bile çare olmadığı zayıflık...

    YanıtlaSil